Komentarz Jacka
A to będzie podwójny folk, bo z łączący dwa kontynenty. Projekt Petera Gabriela WOMAD (World of Music, Art and Dance), początkowo plajtujący przyniósł w końcu namacalny zwrot. Grupa stworzona przez Simona Emmersona gromadzi licznych muzyków z Zachodniej Afryki jak i lokalnych potomków Celtów (śpiewających w Gaelic’u). Albumy zostały wyprodukowane w studiu Petera (Real World). Dużo tu elektroniki, ale za progresją przemawia sama koncepcja łączenia odległych stylów - co daje cudowną syntezę.
WYR1: „Przed powstaniem pierwszego albumu nikt z nas nie wiedział, czy to zadziała”, mówił James McNally (flet, akordeon i instrumenty klawiszowe). „Byliśmy obcymi, którzy nawet nie mówili tym samym językiem. Ale byliśmy zaskoczeni tą komunikacją, która odbywała się poza językiem.” Album sprzedał się w 300 tyś. kopii. Ta muzyka porywa!
R: gdy drugi album już nabierał kształtów, jeden z głównych muzyków grupy, klawiszowiec Jo Bruce (syn basisty Cream, Jacka Bruce'a), zmarł nagle na atak astmy. Prace zostały wstrzymane. I wtedy Sinéad O'Connor “…wpadła do studia w wietrzną listopadową noc i znów wiatr zadął, pozostawiając nam coś niesamowicie emocjonalnego i potężnego” – powiedział McNally Katz. „Mieliśmy ten utwór, z którym nie wiedzieliśmy, co zrobić. Sinéad nabazgrała kilka tekstów i bang!”
Jej to głos słyszymy.
To wspaniała płyta - dlatego dwa utwory. Jak podaje Billboard, ta płyta to “…fenomen kulturowy, który przekracza tradycyjne granice współczesnej muzyki.”WYF: głos oczywiście należy do Petera Gabriela, ale pomaga mu N'Faly Kouyate. Tym razem więcej tu brzmienia afrykańskiego. Wow!
LtBA: a ten głos należy do weterana Rocka, Roberta Planta. Rewelacyjna mieszanka afrykańskiej perkusji z celtyckimi fletami.
AS:AYW: początek bardzo afrykański. Piosenka kenijskiego muzyka Ayuba Ogady. Chodziaż tekst chyba w gaelicu. A końcówka jakby z pubu w Dublinie.
WISNY: ten ciekawy głos należy do Dorothee Munyaneza; na tle irlandzkich bębnów brzmi wspaniale. “Piękno tej muzyki wynika z równowagi między elektronicznym i tradycyjnym instrumentarium, …tradycja historyczna spotkała się i została zrównoważona z teraźniejszością.”
BSB: a tu słyszymy wokalistkę/flecistkę Rioghnach Connolly. Jej głos w tym nawiedzonym utworze jest punktem kulminacyjnym płyty.
T: głęboki, basowy kawałek zaskakuje swoimi warstwami francusko-afrykańskiego wokalu wśród piszczałek i drewnianego fletu, a następnie gaelickiego rapu i canntaireachd (to taka stylistyka gry na kobzie).
Sound Magic (1995)
- Whirl-Y-Reel 1
Release (1999)
- Release
Further in Time (2001)
- When You’re Falling
- Life to Begin Again
Seed (2003)
- Ayub’s Song: As You Were
Anatomic (2005)
- When I Still Need You
The Source (2016)
- Beware Soul Brother
Flight (2018)
- Thunderhead
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.